پیشتازی در تحول آکادمیک؛ گام بلند مجتمع آموزش عالی اسفراین در تربیت نیروی متخصص آینده: افزودن دروس مبتنی بر داده و هوش مصنوعی به سه رشته مهندسی

۲۲ مهر ۱۴۰۴ | ۱۴:۱۱ کد : ۸۹۴ اخبــــار مجتمع
تعداد بازدید:۷۵


به گزارش روابط عمومی مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین، در اقدامی همگام با تحولات سریع فناوری‌های جهانی و در راستای اجرای سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، درس «هوش مصنوعی و تحول دیجیتال» به برنامه درسی رشته‌های مهندسی برق، کامپیوتر و صنایع این مجتمع اضافه شد.
دکتر مهدی احمدی، رئیس دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر مجتمع، با اعلام این خبر گفت: «این تغییر، بخشی از یک بازنگری تدریجی در سرفصل‌هاست تا دانشجویان ما با مفاهیم پایه فناوری‌های نوین آشنا شوند. افزودن این درس، یک گام عملی برای کاربردی‌تر کردن آموزش و تقویت توانمندی‌های دانشجویان برای نیازهای آینده بازار کار است.»
ایشان با اشاره به تأکید اخیر وزیر محترم علوم بر لزوم روزآمدسازی رشته‌ها و حرکت در مسیر دیپلماسی علمی، سرفصل‌های اصلی این اقدام را به شرح زیر برشمرد:
۱. بازنگری در برنامه درسی رشته‌های دانشکده:
در گام نخست، برنامه آموزشی رشته مهندسی برق با افزودن سه درس « هوش مصنوعی و تحول دیجیتال» ، « مبانی سیستم‌های هوشمند» و « مبانی یادگیری ماشین»  به‌روزرسانی شد. برنامه آموزشی رشته مهندسی کامپیوتر نیز با افزودن و جایگزینی پنج درس « مهارت‌های نرم شغلی» ، «هوش مصنوعی»، «مبانی هوش محاسباتی»، «مبانی اینترنت اشیا» و «تجارت الکترونیکی» به‌روزرسانی شد. همچنین، در برنامه آموزشی رشته مهندسی صنایع سه درس « هوش مصنوعی و تحول دیجیتال» ، « کارآفرینی» و « علم داده و مدیریت دانش» اضافه و جایگزین گردید. تمامی این دروس در مقطع کارشناسی ارائه خواهند شد تا دانشجویان این سه رشته مهندسی را با کاربردهای نوین هوش مصنوعی، تحلیل داده و دنیای دیجیتال آینده آشنا کنند.
۲. تأسیس آزمایشگاه تخصصی:
در گام بعدی و به منظور تلفیق دانش نظری با مهارت‌های عملی، آزمایشگاه «سیستم‌های هوشمند» در حال راه‌اندازی است. این آزمایشگاه بستری برای پروژه‌های کاربردی و تحقیقات دانشجویی در حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین فراهم خواهد کرد.»
وی در پایان با اشاره به اهداف کلان این طرح تصریح کرد: «این تحول آموزشی، در راستای ارتقای توانمندی‌های علمی و عملی دانشجویان برای رقابت در بازار کار پیشرفته‌ آینده انجام شده است و امیدواریم این گام راهبردی، زمینه‌ساز تربیت نیروی انسانی متخصص و آشنا با پارادایم‌های جدید فناوری مانند هوش مصنوعی و داده‌کاوی و ایجاد پل ارتباطی مستحکم‌تر بین دانشگاه و صنعت مبتنی بر فناوری‌های روز باشد.»

آخرین ویرایش۲۲ مهر ۱۴۰۴

نظر شما :